Når ansvaret for at lytte flytter ejer

Mange lærere føler, at de har ansvar for om eleverne lytter efter i den daglige undervisning. Man ”fanger” elever, der ikke hørte efter, ”gentag lige” eller man gentager selv, det man lige har sagt. Ofte til stor kedsommelighed for dem, der lytter første gang.

I Det Skæve Rum har vi flyttet lytte-ansvaret. Vi gentager kun, hvis vi bliver spurgt herom(og det er meget sjældent). For det meste er der ikke øjenkontakt mellem os og eleverne, når vi underviser eller giver instrukser, hvilket gør, at vi ikke har mulighed at kontrollere elevernes opmærksomhed. Eleverne sidder i deres små ”huler” rundt om i lokalet.

Til vores overraskelse lytter eleverne efter første gang.

Om alle i grupperne hører efter er uvis, men grupperne går altid i gang med deres opgaver umiddelbart efter en instruktion.

Ansvaret for at lytte er flyttet fra læreren til gruppen/den enkelte.

Det er ret fantastisk. Derved frigøres de mentale ressourcer til anden læringstænkning, som normalt anvendes i overvågnings-øje.

Det er en spændende/interessant observation, at eleverne hører bedre efter når der ikke er øjenkontakt mellem lærer og elev. Umiddelbart skulle man tro, at det modsatte var tilfældet.

Gad vide hvor stor en del af vores mentale ressourcer vi bruger på at overvåge eleverne?

Eksempler på små læringshuler:

 

 

 

 

 

Om forfatteren

Carsten Hermansen har skrevet 64 artikler for Innospot

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

The administrator needs to log in and select a Google Analytics account.