Når idé-tyveri er en kompliment

Som det fremgår af overskriften på Innospot, så er Det Skæve Rum “et sted hvor man må stjæle”. Historien bag starter for nogle år siden, hvor en elev skrev en artikel til Skriv til avisen – projektet om Det Skæve Rum. Ideen var at tage en fordom om bydelen og inddrage den på en humoristisk måde i klassens avis. Vi blev så begejstret for overskriften, at vi stjal den og sidenhen anvendte den på Innospot-bloggen.

 

Idegenerering

Når eleverne er på en camp, arbejder vi meget i idegenereringsfasen. Alle idegenereringer i Det Skæve Rum tager udgangspunkt i en silent brainstorm, hvorefter gruppen sammen idegenererer med hjælp fra stimulikort. Som afslutning på en idegenerering får hver elev 20 sekunder til at fortælle gruppen om ideerne fra silent brainstorm. Herefter er alle ideer fælleseje, og gruppemedlemmerne må bruge ideerne som de vil, til den opgave gruppen skal løse.

 

Idé-tyveri

For nogle elever kan det føles som tyveri, at andre må tage deres gode ideer og bruge dem på en anden måde, end de måske selv havde forestillet sig. Og helt slemt kan det føles, når gruppen har udviklet en ide og midtvejs skal præsentere den for de andre grupper. Her er det tilladt for grupperne at stjæle ideer fra de andre. “Ej, de har stjålet vores idé!!!”, “Det kan de ikke være bekendt!!!” – er typiske reaktioner fra eleverne, når de oplever idé-tyveri.

 

En kompliment

At tænke et idé-tyveri, som kompliment kan være svært at forholde sig til og de fleste firmaer protesterer ved tanken om, at andre skal stjæle deres dyrt udviklede ideer. Men i Det Skæve Rum italesætter vi tyveri af ideer som et led i idegenereringsfasen og at det er en kompliment at en idé er så god at andre kan se værdien i den. Det er vigtigt at eleverne lærer at ville/turde/kunne dele deres ideer med hinanden, da det er i fællesskabet at kvaliteten af ideerne udvikles og styrkes.

Om forfatteren

Charlotte Rørvig Haaber har skrevet 18 artikler for Innospot

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *