Hvad gør SVÆRT ved eleverne, del 2

Ny svært-diskurs hos eleverne
Der skabes en ny diskurs, en slags svært-diskurs, blandt elever. På de følgende
linjer er refereret nogle hørte udtryk:

Eleverne siger:
”Det gør ikke noget, at jeg ikke umiddelbart kan finde ud af det jeg arbejder med.
Det skal nok lykkedes.”
”Jeg er ikke dum, fordi jeg ikke umiddelbart kan løse denne opgave.”
”Jeg forsøger bare, måske kommer jeg til at lave en fejl, men det kan jeg også lære
noget af.”
“Det gør ikke noget, at det er svært.”
”Er det ok, at jeg springer over disse opgaver, dem har jeg helt styr på” Det er/har
været svært, specielt for pigerne, at tillægge sig den vane, at springe over lette opgaver.
Det virker på en måde ikke perfekt at springe over (en ud af mange mulige forklaringer).
”Hjælp mig med at gøre opgaven sværere”
”Hvis jeg spørger om hjælp er det ikke svært længere”

En helt særlig sætning
”Yes jeg har lavet en fejl” Denne sætning høres dagligt blandt eleverne. Sætningen har,
gennem hele projektet med svært-pædagogikken, været anvendt, som motto eller
omdrejningspunkt i neutraliseringen af den logiske sammenhæng mellem ”arbejde i
svært-feltet og det at lave flere fejl” Der er en udpræget angst for at lave fejl, hos mange
skoleelever(meget mere om fejl-angst i kommende afsnit). En håbløs angst for svært-
pædagogikken, da eleverne selvfølgelig vil komme til at lave flere fejl, hvis de
hovedsageligt arbejder med svært stof, som det endnu ikkekan.

Muligt perspektiv
Kan det tænkes!
at svært-begrebet vil få en ny betydning, hvis det bliver naturligt at have sit faglige
udgangspunkt i svært-feltet. Som et positivt lærings-omdrejningspunkt, hvor det vil
blive betragtet som en succes, når elever arbejder med opgaver, de har svært ved.
At svært-ved bliver det nye in.

Om forfatteren

Carsten Hermansen har skrevet 63 artikler for Innospot

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

The administrator needs to log in and select a Google Analytics account.