Kampen om algoritmen

Alle er tilfredse
Det er vanskeligt for de fleste lærere ikke at give efter i kampen om algoritmen.
Eksempel: En elev sidder og bakser med en matematikopgave. Skal finde gennem-
snittet af 5 tal. Det vil tage 10 sekunder, at fortælle eleven, hvordan opgaven skal
gribes an,  man forærer eleven en løsningsalgoritme.
Kort tid efter har eleven lavet sin beregning, fulgt den forærede algoritme, opgaven
er løst, ”alle er tilfredse”, eleven er kommet i mål med sin opgave/resultat.

Men hvad fik eleven lært?
Dette spørgsmål åbner op for en helt masse sekundære spørgsmål, hvor man kan
forsøge at indkredse niveauet eller dybden af det indlærte. Hvis den efterfølgende
opgave er identisk, blot med nogle andre tal, så er det overvejende sandsynligt, at
eleven ”uden usikkerhed” kan løse også denne opgave.

Har det så overhovedet noget betydning for eleven, set i et læringsperspektiv, om
eleven selv arbejder sig frem til løsningsalgoritmen eller får den foræret, hvis eleven
efterfølgende er i stand til at løse lignende opgaver?

Dyb tænkning
Man kan aldrig være sikker, men der gives mulighed for dyb tænkning, måske
anvendes ”et hav” af delalgoritmer, for at nå frem til den endelige løsningsmetode.
En given løsningsalgoritme inviterer ikke på samme måde til dyb tænkning og
anvendelse af matematikkens svære kompetencer såsom, problemløsnings-
modellerings- og ræsonnement-kompetencerne

Kreativitet
Man kan stadig ikke være sikker, men der er en god sandsynlighed for, at de
selvfremstillede algoritmer indeholder et lag af kreativ tænkning, enten i selve
løsnings eller i de del-ræsonnementer, som eleven givetvis har været igennem
på vejen frem mod valget af endelig løsningsmetode.

Fremtidige fordele
Vi tror eleven opnår en mængde fremtidige fordele ved selv eller med minimal
hjælp at udtænke egen løsningsstrategier/metoder. Eleven vil blive mere udholdende
(ved jo at løsningen sandsynligvis findes et sted), bedre til at problemløse, bedre til at
anvende kreativitet og grundlæggende vil udvikle sin hjerne til at kunne tænke dybere.

Svært-pædagogikken går grundlæggende ud på, at elevernes tænkning er central i
dannelsen af egne løsningsalgoritmer.

Om forfatteren

Carsten Hermansen har skrevet 63 artikler for Innospot

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

The administrator needs to log in and select a Google Analytics account.