”Svært” uden fejl er usandsynligt

En logisk sammenhæng
Der er en sandsynlig sammenhæng mellem, det at arbejde i Svært-feltet og det at komme til at lave mange eller flere fejl. Når eleverne arbejder med svært stof og de samtidig er drevet af et ønske om selvstændighed(dette ligger implicit i svært-pædagogikken), vil der forekomme flere fejl. Arbejdsmetoderne er ofte anderledes, måske prøver man sig frem, reflekterer over sit forsøg, prøver igen osv.
I denne kæde kan der let ligge en mængde fejlslagne forsøg.

En problemetisk sammenhæng
Det er helt afgørende for svært-pædagogikken, at sammenhængen mellem, det at lave mange fejl og det at være dum elimineres fuldstændigt fra læringsrummet.
Ovenstående er en vanskelig opgave, idet rigtig mange elever er bange for at komme med forkerte svar i kammeraternes påhør. De er bange for den kollektive vurdering (se hvor dum jeg er) og for, at eventuelle fejl kan resultere i en lavere bedømmelse fra underviseren.

De rigtige svars pædagogik
Hvis man undersøger karakterkriterierne i 12-karakterskalaen vil man hurtigt kunne konstatere, at der er lang vej inden angsten for at lave fejl er elimineret fra de danske klasselokaler. Her tager bedømmelsen netop fat i optælling af fejl og mangler. Således forstået, at alle elever som udgangspunkt starter med den højeste karakter(12) og antallet af fejl og mangler udgør så den ”sum”, der skal fratrækkes topkarakteren. Optællingen af fejl og mangler er med til at eliminere det selvstændige læringsmiljø og erstatte det med en korrekthedskultur, præget af ”de rigtige svars pædagogik”. (her henvises til Kupferberg: Farvel til ”de rigtige svars” pædagogik).

Mere handling, mindre efterligning.
Hvis vi vil skabe en skole, hvor der er fokus på en bred vifte af kompetencer og kvalifikationer, livsduelige redskaber, som er gode at have med i ”rygsækken”, når man forlader skolesystemet, så skal der gøres op med fejlfinderkulturen.
Første step heri er en grundlæggende anderledes baseret karakterskala.
Mere handling, mindre efterligning.

 

Om forfatteren

Carsten Hermansen har skrevet 68 artikler for Innospot

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *