Udstyr og rekvisitter

Nogle af de specielle ting i Det Skæve Rum vil kort blive berørt i dette afsnit.

En syngeklokke – syngeklokken er en vigtig rekvisit – vi anvender den, når vi vil have ro. Når vi slår på klokken, har deltagerne den tid det tager klokken at “klinge af”, inden de skal tie stille og lytte – dette giver deltagerne tid til at afslutte en evt. gruppediskussion – det tager ca 45 sekunder. Det har overrasket os positivt, hvordan klokken virker på deltagerne. Samtidig med af lyden “forsvinder” dæmpes gruppernes toneleje.

Bodil – vi har lavet en trækvogn med rekvisitter, som kan anvendes, når der laves innovative tiltag, camp og lign rundt om på skolen. Navnet er taget direkte fra en spillefilm med en trækkende elefant.

På billedet ses dele af indholdet. Vognen indeholder bl.a. syngeklokken, forskellige kort, billeder, forskellige skriveredskaber, post-it osv.

 

Døren 

Døren – Midt i Det Skæve Rum står der en gammel dør. Den er sat på stativ for at kunne holde balancen. Døren kæmper med syngeklokken om at være rummets vigtigste rekvisit. Den bliver brugt hver gang campdeltagerne skal fremlægge.

Under en normal camp fremlægger eleverner 4-5 gange. Det, at eleverne skal gennem døren og “frem” til deres publikum, er absolut med til at skærpe deres fokus på opgaven. Der sker en ganske synlig forbedring af elevernes fremlæggelser fra start til slut under en camp.

 Skodder og tavlerOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

For alle vinduerne i rummet har vi fået sat fuldstændigt lystætte skodder. Vi kan gøre rummet total sort, hvis det er det vi har brug for i forbindelse med en bestemt problemstilling. Mørket anvender vi også til at “ændre” tiden. Klokken er tre om natten, der er deadline for avisen klokken syv.

Skodderne(11 styk) er malet med tavlelak og er super gode at skrive på. De anvendes til alle mulige formål fra gruppeundervisningstavler til “notatpapir” når eleverne arbejder med ideudvikling.

Spejle1 Spejle i flotte rammer

Der hænger spejle forskellige steder i Det Skæve Rum. Spejlene giver dybde,mens rammerne skaber en form for højtidelighed og mystik.

Vi bruger spejlene til flere formål, men ofte får vi deltagerne til at placere noget vigtigt herpå. Deres umiddelbare holdninger til en bestem problemstilling, væsentlige værdier i til deres job, en evaluering eller lignende.

Spejlene giver også mulighed for at “se” ideernes bagsider.

 

Om forfatteren

Carsten Hermansen har skrevet 68 artikler for Innospot

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *